Rosteme společně, přidejte se! Projekt má po podzimu skvělé ohlasy. Dává sílu a motivuje
Jedním z cílů trenérské skupiny Rosteme společně, která své působení zahájila v lednu roku 2020, bylo zapojení mladých trenérů z celé České republiky do dění v českém badmintonu. A to se podařilo hned v prvním roce! Projekt se i navzdory pandemii koronaviru rozrostl o dvojnásobný počet členů, kteří mají za sebou další půlroční blok přednášek. V novém roce 2021 se opět nabízí možnost zapojení nových zájemců. Přidáte se?
O tom, jak si skupina aktivních trenérů vedla v první polovině uplynulého roku, si můžete přečíst zde. V dnešním článku vám představujeme hodnocení druhého pololetí roku 2020 a na jeho konci nabízíme možnost a instrukce pro registraci k účasti v projektu Rosteme společně.
„Po prvním půlroce jsme měli obrovskou radost, že se projekt uchytil. Zároveň hned vyvstala nová výzva, jak zapojit větší množství trenérů/lidí k této skupině,“ popisuje na úvod jedna ze dvou hlavních organizátorek projektu Rosteme společně - Mgr. Eliška Maixnerová, Ph.D.
„Naše dvouletá vize počítá s rozšířením počtu členů, o to více náš těší, že se to podařilo již po prvním půlroce, kdy jsme se dostali na počet 14 členů. Těšíme se, že se v roce 2021 zapojí ještě více trenérů, prozatím je pro nás maximálním limitem číslo dvacet. Takže rozhodně neváhejte s přihláškami!,“ pobízí druhá z organizátorek Mgr. Kateřina Hejdrychová.
A jaká byla náplň podzimních workshopů?
Původní plány, které byly připraveny v průběhu prázdnin, nepředpokládala obdobná vládní restriktivní omezení jako na jaře. S ohledem na to se celkový koncept workshopů v hale musel přenést, stejně jako jiná školení ČBaS, do online prostoru.
„Velmi nás mrzí, že jsme nemohli naplnit původně plánovaný koncept, který se vyznačuje praktickými ukázkami přímo na kurtu nebo společnými seberozvojovými aktivitami. Mrzí nás to především kvůli novým členům, kdy s některými z nich jsme se ještě nikdy osobně nesetkali,“ vysvětluje změny v konceptu Maixnerová a dodává: „Projekt není jen o vzdělávání a seberozvoji, ale také o přímém kontaktu mezi trenéry a učení se vzájemné spolupráci a komunikaci, která se „na dálku“ dělá hůře. S ohledem na podzimní zpřísnění vládních nařízení jsme tak uspořádali 3 online semináře v měsících říjen, listopad a prosinec s upravenými tématy i přednášejícími. Těší nás také, že se k nám připojili předseda ČBaS a předseda TMK.“
Všechny online přednášky trvaly přibližně 3 hodiny, kdy v závěru probíhala volná trenérská diskuze nejen nad probíranými tématy. Prosincové setkání jste mohli také zaznamenat na svazovém instagramu.
Říjnový blok měla ve své režii Eliška Maixnerová s obsáhlou seberozvojou částí. Ta pojednávala o tématech potřeby mentální přípravy u trenérů i sportovců a dále také o tématu „Jak být správný lídr“. Obě oblasti jsou totiž základním předpokladem pro trenérské vedení skupiny.
Listopadový online seminář byl členěn do dvou odlišných částí. Té badmintonové se ujala Mgr. Markéta Osičková, šéfka Lektorské rady ČBaS, která s trenéry rozebrala potřebu vhodného Team managementu pro práci se skupinou i jednotlivcem. Zároveň se také věnovala problematice spolupráci s dítětem, které spadá do oblasti potřeb individuálního přístupu, jak z hlediska jeho nadaní, tak z pohledu možných poruch chování. V seberozvojové části pokračovala Eliška Maixnerová s trenéry v tématice osobnosti správného lídra, tentokrát v dílčích podtématech pokory, sebevědomí a sebepoznání. Dále se trenéři věnovali právě skrze sebepoznání emoční inteligenci, významu emocí a emoční zralosti.
Na prosincový online seminář se podařilo domluvit dva školitele s netradičními tématy. Tomáš Krajča, který je současně novým členem Rosteme společně, nabídl ojedinělý pohled na badminton z hlediska trenérských, kognitivních (poznávacích) omylů, pravděpodobnosti a rozumového přístupu. Ve druhé části si Mgr. Livie Lubinová, členka STK a školitelka rozhodčích, připravila pohled z jiné strany, a to z pozice rozhodčích. Společně s námi prošla nejčastější chyby trenérů a hráčů, jejich práva i povinnosti na turnajích.
„Velmi si vážíme zájmu trenérů a také podpory Trenérsko-metodické komise ČBaS, díky jejichž pomoci jsou tyto semináře dostupné všem, kteří projeví zájem a splní základní požadavky. Dobrou zprávou je, že obdobné podmínky jsou připraveny i pro rok 2021,” děkuje na závěr Maixnerová.
Organizátorské duo připravuje dvě možnosti realizace jarní části vzdělávání. Vše záleží na vládních restrikcích. Dle stavu se rozhodne, zda bude uskutečněna varianta v hale nebo online. Současně se také plánuje vzájemné, částečné propojení se vzděláváním trenérů v rámci nově spuštěného systému přípravy talentované mládeže.
Podrobnosti k samotnému projektu Rosteme společně, včetně možnosti přihlášení na 1. polovinu roku 2021, naleznete v níže přiložených dokumentech.
V případě problémů se můžete také přihlásit na adrese: registrace@czechbadminton.cz
Na závěr vám nabízíme také čtyři komentáře k tomuto projektu:
Petr Koukal, předseda ČBaS
„Projekt Rosteme společně považuji za jeden z klíčových, které nyní rozvíjíme. Během kariéry v zahraničí jsem byl velmi často svědkem obdobných projektů, které si kladly za cíl vzdělávat, motivovat a inspirovat nejen mladé trenéry k jejich profesionalizaci a naplnění potenciálu. Badminton i celý svět kolem nás se velmi rychle vyvíjí, proto by bylo mylné se nadále spoléhat pouze na zaběhlé systémy. Velmi si cením práce zkušených trenérů a byl bych rád, abychom společně s nimi motivovali a dávali šanci i mladší generaci jejich kolegů. Obě skupiny si při dobře nastavené vzájemné komunikaci a spolupráci mohou prospívat, a tím posouvat český badminton směrem vpřed.“
Hana Pospíšilová, členka Rosteme společně a trenérka SKP Kometa Brno - RS Badminton:
“Když si řeknu Rosteme společně, tak se mi v prvé řadě vybaví slovo šance, přesněji mít možnost se projektu vůbec zúčastnit, za to velký dík. Další pojmy jsou rozhodně motivace a inspirace. Témata, která se v projektu řeší jsou velice zajímavá, a neskutečně inspirativní, hlavně mne osobně překvapil jiný pohled na badminton, resp. na sport a funkci trenéra úplně z jiného úhlu pohledu. Jasně mi to dalo impuls k dalšímu sebevzdělávání. Dále mě napadlo slovo spolupráce. Je skvělé, že i ostatní trenéři jsou ochotni podělit se o své zkušenosti, a tím pomohou nově začínajícím trenérům na začátku jejich trenérské kariéry. Tohoto si nesmírně vážím, není zvykem nechat tolik nahlédnout pod trenérskou pokličku. A asi poslední slovo, které bych zmínila je podpora.”
“Projekt mi v této nelehké době vícekrát pomohl a tzv. “mě nakopl” k další práci, dodal mi sílu jít dál. I když vlastně se teď nedá úplně plnohodnotně trénovat. Uvědomila jsem si, díky projektu, že všichni jsme na stejné lodi. Touto spoluprací a meziklubovou komunikací je prostě jednodušší současnou dobu zvládnout. Je fajn vidět, jak se s danou situací popasují jiné kluby, načerpat od nich impulsy a nebo jim i své impulsy předat.”
Anna Škarková, členka Rosteme společně a trenérka klubu Badminton Akademie Olomouc:
“Příspěvky přednášejících byly poutavě a interaktivně pojaty, což je v online prostředí nelehkým úkolem. Oceňuji výběr témat, která byla opět velmi různorodá a inspirativní. Díky současné době jsem vnímala za velmi podstatné možnost sdílení přístupu a odhodlání každého z trenérů, jenž mělo nejen motivační přínos.”
Tomáš Krajča, člen Rosteme společně a hlavní trenér klubu SK Prosek Praha:
„Osobně mě silně oslovila motivující atmosféra a velká energie celé skupiny Rosteme společně - aktivní zájem o témata v badmintonové i seberozvojové části. Růst je schovaný už v názvu celého projektu a myslím, že vhodně doplňuje školení trenérů, zaměřená více na "dávání" směrem od trenéra ke svěřencům - důležitou součástí RoSpol je i vlastní růst a také vzájemný respekt mezi trenéry.“